Anteny DVB-T2 DIPOL SMART – wybierz, zainstaluj, zapomnij.

Ogólnie o wyborze właściwej anteny telewizyjnej
Dobór odpowiedniej anteny to kluczowa kwestia w każdej instalacji TV. Szukając odpowiedniego modelu należy wziąć pod uwagę następujące czynniki:
1) Zysk
Podstawowym i mierzalnym parametrem branym pod uwagę przy wyborze anteny jest jej zysk energetyczny, najczęściej podawany w jednostkach dBi. Znacznie upraszczając tę definicję, chodzi o to, o ile dana antena jest ”lepsza” w stosunku do teoretycznej anteny izotropowej – wszechkierunkowej, bezstratnej i o zerowych wymiarach fizycznych. Im większy zysk, tym lepiej. Niektóre anteny posiadają wzmacniacz w puszce antenowej, który po jego zasileniu napięciem (najczęściej DC 12 V) dodatkowo podnosi poziom odbieranego sygnału. Nie należy jednak mylić tego z nominalnym zyskiem samej anteny. Czy wykorzystanie wzmacniacza jest zawsze pożądane? Nie zawsze.
2) Kierunkowość
Zdolność anteny do gromadzenia energii z jednego kierunku kosztem innych kierunków. W przypadku anten kierunkowych, parametr ten jest powiązany z zyskiem – im większy zysk, tym większa kierunkowość. Ta często pożądana cecha może okazać się wadą przy próbach odbioru sygnału odbitego, co najczęściej zdarza się w mieście. W cyfrowej technice transmisji telewizji możliwe jest wykorzystanie odbić sygnału na korzyść odbiorcy – odbicia w pewnym sensie sumują się i generują wypadkowo większą moc sygnału. W związku z tym, silnie kierunkowa antena o dużym zysku to nie zawsze najlepsze rozwiązanie.
3) Miejsce montażu, walory estetyczne
Duże anteny z reguły nie mieszczą się na balkonach czy we wnękach okiennych. Dla większości z nas, szczególnie w miastach, ważne jest, by antena nie zajmowała dużo miejsca i nie rzucała się w oczy. Rozmiar anteny, tak samo jak jej kierunkowość, jest powiązana z zyskiem. Z reguły, im większa antena, tym większy zysk. Czy w takim razie idealnym rozwiązaniem jest montaż niewielkiej anteny ze wzmacniaczem? Nie zawsze.
4) Wzmacniacze sygnału
Niezależnie od miejsca montażu anteny, zawsze należy sprawdzić możliwości odbioru bez stosowania wzmacniaczy lub przedwzmacniaczy. Jeśli odbiór bez dodatkowych "wspomagaczy” jest poprawny, eliminuje to problem doprowadzenia zasilania do anteny, ograniczy awarie i możliwe problemy z przesterowaniem, które przyczyniają się do niestabilnego odbioru sygnału.
Idealna antena to taka, która ma wysoki zysk, optymalną kierunkowość, stosunkowo niewielkie rozmiary i nie będzie wymagała dodatkowego zasilania. Każdy instalator jednak wie, że taki model nie istnieje. Wybór anteny polega w dużej mierze na dokonywaniu odpowiednich kompromisów.
Fachowiec operujący w nieznanym sobie regionie często dysponuje kilkoma modelami anten wyposażonymi w symetryzatory oraz przedwzmacniacze instalowane w puszkach antenowych w razie potrzeby. Dokonując odpowiednich pomiarów specjalistycznym miernikiem wybiera optymalną dla danej lokalizacji antenę.
Co z klientem, który sam chce wybrać i zainstalować antenę TV? Niestety, musi ryzykować – nabyć wybrany model anteny w wersji pasywnej, następnie, w razie konieczności, dokupić przedwzmacniacz. Zarówno w przypadku instalatora, jak i klienta kupującego antenę na własny użytek jest to rozwiązanie dalekie od ideału.
Wychodząc naprzeciw konsumentom oraz instalatorom, firma DIPOL wprowadziła do oferty anteny serii SMART, które znacząco ułatwiają rozwiązanie wyżej nakreślonych problemów.
DIPOL SMART - wybór anteny to już nie problem!
Firma DIPOL postanowiła rozwiązać większość powyższych problemów oferując 2 modele anten telewizyjnych DVB-T2 serii SMART, które sprawdzą się w niemal każdym scenariuszu instalacyjnym.
Antena telewizyjna DIPOL SMART HORIZON DVB-T2
Antena DVB-T2 DIPOL SMART HORIZON A2230
Antena telewizyjna DIPOL SMART CITY DVB-T2
Antena DVB-T2 DIPOL SMART CITY A2010
Anteny te posiadają szereg zalet, wśród których do najważniejszych zaliczyć można ich uniwersalność. Zastosowany w puszce antenowej bypass powoduje, że anteny te mogą pracować w dwóch trybach:
  • pasywnym – antena bazuje wówczas na swoim nominalnym zysku
  • (max. 14 dBi dla modeli HORIZON oraz max. 10 dBi dla modelu CITY)
  • aktywnym – po podaniu napięcia DC 12 V przez kabel koncentryczny (z zasilacza (brak w zestawie), multiswitcha, wzmacniacza, itp.) sygnał wzmocniony zostaje o dodatkowe 20 dB
W związku z powyższym, stosując te anteny instalator unika kłopotliwej wymiany symetryzatora na przedwzmacniacz i testowania odbioru w różnych konfiguracjach. W przypadku anten SMART, testowanie różnych opcji odbywa się poprzez włącznie i wyłączenie napięcia zasilania przedwzmacniacza na mierniku. Instalator natychmiast może zweryfikować czy w danym miejscu konieczne jest dodatkowe podbijanie poziomu sygnału oraz jakie ostatecznie parametry sygnału oferuje dana antena.

Na powyższych filmach zaprezentowano sposób montażu obu modeli. Szczegółowe informacje techniczne zawarte zostały w kartach katalogowych obu anten: A2230 oraz A2010.
Który model wybrać?
Dla osób zastanawiających się, który model anteny SMART wybrać przedstawiamy prosty algorytm ułatwiający podjęcie decyzji. Należy mieć na uwadze, że odbiór sygnału telewizji naziemnej uwarunkowany jest szeregiem czynników zewnętrznych i wybór anteny zgodnie z powyższą instrukcją nie może gwarantować 100% sukcesu w odbiorze. Osoby zamieszkujące lokalizacje, w których znane są problemy z odbiorem sygnału DVB-T2 powinny skorzystać z usług profesjonalnego instalatora, który o ile będzie to możliwe, dobierze właściwą antenę, doposaży instalację w odpowiednie elementy dodatkowe jeśli będzie to konieczne oraz zapewni komplet informacji o parametrach odbioru dla poszczególnych kanałów.
Schematy przedstawiające ideę połączeń anten SMART z telewizorem w zależności od trybu pracy. W trybie aktywnym konieczne jest zastosowanie zasilacza DC 12 V, natomiast w trybie pasywnym wystarczy bezpośrednie podłączenie anteny do telewizora kablem antenowym zakończonym wtykiem F (antena) oraz wtykiem IEC (telewizor/odbiornik).
Plakaty reklamujące anteny SMART. Wydruki gotowe do powieszenia na ścianie są dostępne na zamówienie w Dziale Marketingu firmy DIPOL.
Rozmiar każdego plakatu: 96 x 79 cm.