W dniach 3 - 8 marca 2009 r. odbyły się w Hanowerze największe światowe targi IT i telekomunikacji. Uczestniczyło w nich około 4300 firm z 69 krajów, zwiedziło je około 400 000 osób - liczby imponujące, jednak dalekie od rekordów z 2001, kiedy swoje produkty wystawiało 8100 firm.
Brak liderów rynku telekomunikacyjnego zarówno producentów, jak i operatorów oraz znikomy udział firm przedstawiających produkty dla sektora bankowego to najbardziej widoczne cechy kryzysu na CeBIT. Spośród operatorów niemieckich wystawił się Deutsche Telekom i Vodafone, zabrakło E-Plus i znanego z imponującego stoiska O2.
Jednak największą sensacją był symboliczny udział Samsunga, reprezentowanego jedynie przez dealerów. Jeszcze w ubiegłym roku stoisko Samsunga zachwycało rozmachem i ilością nowości, a sponsorowanie zawodów World Cyber Games (WCG) z tysiącami graczy StarCraft, Counter-Strike i Warcraft III podkreślało rolę lidera rynku elektronicznego. Brak stoiska wzbudził pytania o kondycję finansową Samsunga, a wycofanie się ze sponsoringu Mistrzostw Świata w e-sportach to prawdziwy cios dla marketingu tej firmy w młodzieżowym segmencie rynku.
Z Japonii nie przyjechała Toshiba i DoCoMo, symboliczne stoisko miał NEC i Sony Ericsson, zabrakło Motoroli. Zniknęły wystawy na zewnątrz hal. W ubiegłym roku show z terenowymi pojazdami promował nowe procesory AMD, w tym roku zabrakło nie tylko pojazdów, ale również AMD.
Brakowało wystawców przedstawiających nowe technologie, tak jakby producenci stracili wiarę w możliwość ich wdrożenia w najbliższym czasie (szczególnie widoczny był brak LTE). Wiało nudą z pawilonów promujących Green IT.
Czy targi były nieudane? - Nie !!! Bardzo dobrze wypadły firmy informatyczne: IBM (promujący cloud computing), SAP, Microsoft, Software AG, Comarch - w dobie kryzysu, oszczędności jakie niesie informatyka, to ważny element przetrwania. Sprawdził się pomysł wydzielenia pawilonu Security World, gdzie swoje rozwiązania prezentowali zarówno specjaliści od zabezpieczeń sieci, jak i obiektów.
Kwitnie branża nawigacji GPS, zapowiada się dobry czas dla technologi RFID - Niemcy wprowadzają dokumenty tożsamości wykorzystujące tę technologię.
Rolę lidera marketingu na targach przejął Intel promując swój nowy procesor Intel Core i7 i zastępując Samsunga w sponsorowaniu e-sportu. Intel Extreme Masters zastąpiły ubiegłoroczne mistrzostwa Samsunga.
Na lidera rynku komputerowego wyrósł Asus. W zakresie kart graficznych nie traci pozycji Nvidia, jej karta GeForce 3D pozwala oglądać obrazy trójwymiarowe (gry) na komputerach domowych, przy użyciu specjalnych okularów. Nie pogorszyła się znacząco kondycja i nie zmniejszyła się oferta producentów azjatyckich, oferujących rozwiązania dla rynku konsumenckiego.
Zwiedzając tegoroczne targi CeBIT można było odnieść wrażenie, że firmy po raz pierwszy nie przyjechały aby wzmocnić swój prestiż pokazując potęgę potencjalnym akcjonariuszom, lecz by załatwiać konkretne handlowe interesy.
Brak liderów rynku telekomunikacyjnego zarówno producentów, jak i operatorów oraz znikomy udział firm przedstawiających produkty dla sektora bankowego to najbardziej widoczne cechy kryzysu na CeBIT. Spośród operatorów niemieckich wystawił się Deutsche Telekom i Vodafone, zabrakło E-Plus i znanego z imponującego stoiska O2.
Jednak największą sensacją był symboliczny udział Samsunga, reprezentowanego jedynie przez dealerów. Jeszcze w ubiegłym roku stoisko Samsunga zachwycało rozmachem i ilością nowości, a sponsorowanie zawodów World Cyber Games (WCG) z tysiącami graczy StarCraft, Counter-Strike i Warcraft III podkreślało rolę lidera rynku elektronicznego. Brak stoiska wzbudził pytania o kondycję finansową Samsunga, a wycofanie się ze sponsoringu Mistrzostw Świata w e-sportach to prawdziwy cios dla marketingu tej firmy w młodzieżowym segmencie rynku.
Z Japonii nie przyjechała Toshiba i DoCoMo, symboliczne stoisko miał NEC i Sony Ericsson, zabrakło Motoroli. Zniknęły wystawy na zewnątrz hal. W ubiegłym roku show z terenowymi pojazdami promował nowe procesory AMD, w tym roku zabrakło nie tylko pojazdów, ale również AMD.
Brakowało wystawców przedstawiających nowe technologie, tak jakby producenci stracili wiarę w możliwość ich wdrożenia w najbliższym czasie (szczególnie widoczny był brak LTE). Wiało nudą z pawilonów promujących Green IT.
Czy targi były nieudane? - Nie !!! Bardzo dobrze wypadły firmy informatyczne: IBM (promujący cloud computing), SAP, Microsoft, Software AG, Comarch - w dobie kryzysu, oszczędności jakie niesie informatyka, to ważny element przetrwania. Sprawdził się pomysł wydzielenia pawilonu Security World, gdzie swoje rozwiązania prezentowali zarówno specjaliści od zabezpieczeń sieci, jak i obiektów.
Kwitnie branża nawigacji GPS, zapowiada się dobry czas dla technologi RFID - Niemcy wprowadzają dokumenty tożsamości wykorzystujące tę technologię.
Rolę lidera marketingu na targach przejął Intel promując swój nowy procesor Intel Core i7 i zastępując Samsunga w sponsorowaniu e-sportu. Intel Extreme Masters zastąpiły ubiegłoroczne mistrzostwa Samsunga.
Na lidera rynku komputerowego wyrósł Asus. W zakresie kart graficznych nie traci pozycji Nvidia, jej karta GeForce 3D pozwala oglądać obrazy trójwymiarowe (gry) na komputerach domowych, przy użyciu specjalnych okularów. Nie pogorszyła się znacząco kondycja i nie zmniejszyła się oferta producentów azjatyckich, oferujących rozwiązania dla rynku konsumenckiego.
Zwiedzając tegoroczne targi CeBIT można było odnieść wrażenie, że firmy po raz pierwszy nie przyjechały aby wzmocnić swój prestiż pokazując potęgę potencjalnym akcjonariuszom, lecz by załatwiać konkretne handlowe interesy.
IBM ciekawie promował koncepcję Cloud computing ("przetwarzanie w chmurze") - model sprzedaży oprogramowania oparty na pobieraniu opłaty wyłącznie za użytkowanie jego funkcjonalności.
Niezbędna dla użytkownika jest jedynie przeglądarka, nie ma konieczności zakupu licencji i instalowania oprogramowania.
Intel promował swój nowy procesor Intel Core i7. Popierając e-sport Intel wprowadził Intel Extreme Masters
w miejsce World Cyber Games (WCG) sponsorowanych przez Samsunga.
Kalifornia była gościem specjalnym CeBIT. Przedstawiając jej dwa oblicza pozostawiamy czytelnikom decyzję, które z nich lepiej oddaje sytuację w kolebce IT
Ciągle rozbudowywana seria tanich komputerów o nazwie EEE - Easy to learn, Easy to work, Easy to play
(na zdjęciu reprezentowana przez EEE PC Touch), pierwszy sieciowy wideotelefon dla Skype, kamera IP, telefon nawigacyjny Nuvifone G60 - to tylko kilka z ogromnej liczby produktów firmy Asus
W zakresie kart graficznych nie traci pozycji Nvidia, jej karta GeForce 3D pozwala oglądanie obrazów trójwymiarowych (gry) na komputerach domowych, przy użyciu specjalnych okularów
Komputery do zastosowań ekstremalnych
Pawilon Alcatela prezentował się okazale, ale jedynym eksponatem dotyczącym technologii LTE
(nowa generacja telefonii komórkowej, nazywana również 4 G) był ... plakat
Ciekawą ofertę Panasonica uzupełniały domowe kamery IP,
toughbook - ekstremalny notebook i wyświetlacze LFD (Large Format Display)
Onyx zaprezentował e-reader (czytnik książek), w którym wykorzystano technologię elektronicznego papieru. Pozwala pobierać książki z sieci i wyświetlać je na ekranie więcej
e-Health - makieta tomografu komputerowego Siemens, aparatu, który wyznacza nowe standardy w zakresie prędkości skanowania i redukcji dawki promieniowania. Somatom Definition Flash jest nowym dwuźródłowym skanerem tomograficznym wyposażonym w dwie lampy rentgenowskie, które równocześnie obracają się wokół ciała pacjenta.
Na wystawie pokonkursowej związanej z wzornictwem przemysłowym można obejrzać produkty wyróżnione przez International Forum Design. IF Design Award przyznawana jest od 1953 roku. W tym roku zgłoszono do konkursu blisko 3000 najładniejszych produktów z 39 krajów. Na zdjęciach wyróżnione telewizory, obcinaczki do kabla i usztywnienie ortopedyczne.
...w nagrodę dla tych, którzy przeczytali do końca:
Film wyróżniony przez Google, jako "Najczęściej oglądany film tygodnia w dziale Nauka i Technika".
Czy tendencje zauważone na targach w ubiegłym roku sprawdziły się w praktyce?
Zapraszamy do zapoznania się z Raportem z CeBIT-u 2008.
Zapraszamy do zapoznania się z Raportem z CeBIT-u 2008.
Inne fotoreportaże Dipola