W dniach 4 - 9 marca 2008 r. odbyły się w Hanowerze największe światowe targi IT i telekomunikacji.
Uczestniczyło w nich około 5900 firm (5% mniej niż w ubiegłym roku). Historycznym wydarzeniem było, że po raz pierwszy największą reprezentację firm miały Chiny, wyprzedzając w ten sposób Tajwan.
Wielkimi nieobecnymi na targach byli: Sony, Sharp, Philips, Lenovo, Dell i Nokia.
Po kilkuletnim spadku liczby wystawców organizatorzy zdecydowali się: zwiększyć ilość konferencji (aby przyciągnąć większa liczbę fachowców), skrócić o jeden dzień imprezę (aby zmniejszyć koszty wystawców), a przede wszystkim starannie doprecyzować zakres tematyczny.
Niestety zabiegi organizacyjne nie przyniosły spodziewanego odświeżającego efektu. Nie mogły one zniwelować braku nowych, przełomowych technologii i zmniejszenia zapotrzebowanie rynku europejskiego na inwestycje w telekomunikacji.
Na Targach coraz bardziej widoczna jest cecha europejskiej gospodarki - rozrost biurokracji. Organizatorzy korzystając z subsydiowania zapraszają wystawców narodowych, którzy zamiast produktów przedstawiają foldery turystyczne, a organizacje społeczne promują inicjatywy typu Green IT.
W tej sytuacji, najciekawszą tendencją widoczną na targach było utrwalenie trendu rozwoju sieciowych i mobilnych rozwiązań telewizyjnych, które są traktowane jako rozszerzenie oferty operatorów telekomunikacyjnych. Bazą dla tych technologii jest zwiększenie możliwości transferu, zwłaszcza w systemach telefonii komórkowej - w tym zakresie Sony Ericsson i T-Mobile zaprezentowali na targach technologię LTE.
LTE (Long Term Evolution) - standard, który został przyjęty w styczniu 2008 roku. Po wprowadzeniu na rynek masowy, zapowiadanym na około 2009 rok, ma on stanowić konkurencję nawet dla technologii światłowodowych, oferując praktyczne transfery na poziomie około 100 Mb/s (teoretycznie nawet do 300 Mb/s!).
Uczestniczyło w nich około 5900 firm (5% mniej niż w ubiegłym roku). Historycznym wydarzeniem było, że po raz pierwszy największą reprezentację firm miały Chiny, wyprzedzając w ten sposób Tajwan.
Wielkimi nieobecnymi na targach byli: Sony, Sharp, Philips, Lenovo, Dell i Nokia.
Po kilkuletnim spadku liczby wystawców organizatorzy zdecydowali się: zwiększyć ilość konferencji (aby przyciągnąć większa liczbę fachowców), skrócić o jeden dzień imprezę (aby zmniejszyć koszty wystawców), a przede wszystkim starannie doprecyzować zakres tematyczny.
Niestety zabiegi organizacyjne nie przyniosły spodziewanego odświeżającego efektu. Nie mogły one zniwelować braku nowych, przełomowych technologii i zmniejszenia zapotrzebowanie rynku europejskiego na inwestycje w telekomunikacji.
Na Targach coraz bardziej widoczna jest cecha europejskiej gospodarki - rozrost biurokracji. Organizatorzy korzystając z subsydiowania zapraszają wystawców narodowych, którzy zamiast produktów przedstawiają foldery turystyczne, a organizacje społeczne promują inicjatywy typu Green IT.
W tej sytuacji, najciekawszą tendencją widoczną na targach było utrwalenie trendu rozwoju sieciowych i mobilnych rozwiązań telewizyjnych, które są traktowane jako rozszerzenie oferty operatorów telekomunikacyjnych. Bazą dla tych technologii jest zwiększenie możliwości transferu, zwłaszcza w systemach telefonii komórkowej - w tym zakresie Sony Ericsson i T-Mobile zaprezentowali na targach technologię LTE.
LTE (Long Term Evolution) - standard, który został przyjęty w styczniu 2008 roku. Po wprowadzeniu na rynek masowy, zapowiadanym na około 2009 rok, ma on stanowić konkurencję nawet dla technologii światłowodowych, oferując praktyczne transfery na poziomie około 100 Mb/s (teoretycznie nawet do 300 Mb/s!).
Targi CeBIT zawsze budzą duże zainteresowanie. W tym roku odwiedziło je około 400 000 osób.
Produkty nagrodzone na International Forum Design za wyróżniającą się estetykę: Acces Point - Level One, komputer Sony, kamera CCTV Panasonic
31- calowy telewizor, wykonany w technologii OLED, to największy telewizor wykonany w tej tej technologii. Wyświetlacze AMOLED (Active Matrix OLED) mogą zastąpić LCD w telefonach komórkowych i aparatach fotograficznych.
Przetwornik CMOS, opracowany przez Samsunga, ma znacznie lepsze parametry niż inne dostępne na rynku.
Dzięki specjalnemu kształtowi i małym rozmiarom piksela (5.0 μm) uzyskano znakomitą rozdzielczość i czułość. Przetwornik został wykorzystany w aparacie GX-20 (14,6 Mega Pixel), który powinien stać się rynkowym przebojem.
Dzięki specjalnemu kształtowi i małym rozmiarom piksela (5.0 μm) uzyskano znakomitą rozdzielczość i czułość. Przetwornik został wykorzystany w aparacie GX-20 (14,6 Mega Pixel), który powinien stać się rynkowym przebojem.
Wyświetlacze LFD (Large Format Display) mogą w niedługim czasie zdominować rynek reklamy. Podłączone do sieci, wyposażone w ekrany dotykowe (touch screen), pozwalają na reklamę interaktywną (użytkownik może wybrać dowolny obraz zawarty w menu).
Wystawcy, chcąc pokazać swój sprzęt w warunkach użytkowania, aranżowali warunki domowe. Jeden z nich, w pogoni za realizmem, umieścił w łóżku (na stoisku) śpiącego człowieka. Rozważania, czy w tak trudnych warunkach, udało mu się zasnąć, czy tylko udawał, odciągały uwagę zwiedzających od prezentowanych urządzeń.
Technologia RFID służy w logistyce i gospodarce magazynowej do śledzenia położenia towaru i wiadomości o nim. W specjalne znaczniki RFID, zwane tagami, zostaną wyposażone dokumenty tożsamości w wielu krajach, umożliwiając zdalną kontrolę dokumentów. Aktywny tag wyposażony w baterię i zamontowany w tablicy rejestracyjnej pozwala na odczyt informacji o samochodzie i właścicielu z odległości 500 m.
Przełomem cenowym i funkcjonalnym wśród laptopów zapowiada się seria Eee - Asusa. Za około 300 USD użytkownik końcowy dostanie urządzenie renomowanej firmy wraz z systemem Linux lub Windows XP.
Dyski typu SSD (Solid State Disk) oparte na pamięci flash - prezentowane przez Samsunga. Zaletami tych urządzeń jest krótszy czas dostępu do danych (prezentowany na zdjęciu po prawej), dużo mniejsze zużycie energii oraz o wiele większa odporność na uszkodzenia mechaniczne. Dyski wyposażone są w slot SATA II.
Dużym zainteresowaniem cieszyły się urządzenia do budowy sieci szkieletowych w paśmie nielicencjonowanym, prezentowane między innymi przez polską firmę Osbridge. Wszyscy duzi producenci nadal testują zainteresowanie rynku standardem "n" - jak na razie jest ono jednak niewielkie. Szeroką gamę tych urządzeń prezentował TP-link.
Coraz większego znaczenia nabiera kontrola dostępu. Na targach nastąpił prawdziwy wysyp kamer do CCTV opartych na technologii IP, które wsparte zaawansowanym oprogramowaniem (na przykład do rozpoznawania twarzy) i czytnikami linii papilarnych stanowią skuteczną barierę dla intruzów.
Multimedia (telewizja, radio, gry komputerowe) i telefon poprzez Internet - to rozwiązanie propagowane przez wiele firm. Celem łatwego konfigurowanie domowych sieci, Linksys przygotował darmowe oprogramowanie LELA (Linksys EasyLink Advisor) ułatwiające laikom szybką budowę domowej sieci. Do takiej instalacji można podłączyć na przykład internetowe radio widoczne na zdjeciu.
Duże zainteresowanie budziły prezentacje terenowe. AMD silnie promował swoje nowe procesory. Zwiedzający mogli spróbować jazdy quadem, pokonując tor przeszkód wśród reklamowych chorągwi AMD. Duże zainteresowanie budziły testy "inteligentnego" samochodu Volswagena, który dzięki oprogramowaniu i różnego rodzaju sensorom potrafi pokonywać skomplikowaną trasę bez kierowcy.
Green IT - to hasło przewodnie tegorocznych targów. Baterie solarne zamontowane na plecakach i służące do zasilania przenośnych urządzeń to mały przyczynek do ochrony środowiska. Inną formą ochrony natury jest "nietoksyczne projektowanie" propagowane przez Greenpeace.
Wśród zwiedzających dominowali mężczyźni - kobiety królowały na plakatach